Tilbage til Blog

Reward crowdfunding - noget for dig?

Rabia Asghar
1. februar 2019 kl. 11:16

Reward crowdfunding.jpg

 

Som du nok ved, er Lendino crowdlending eksperter, men dermed ikke sagt, at vi ikke kan se fidusen i andre typer  af crowdfunding. I nogle tilfælde kan det være et godt alternativ at benytte sig af andre typer af crowdfunding. Der findes tre andre typer af crowdfunding: donation, reward/belønning og aktiecrowdfunding. Alle typer har hver deres fordele og ulemper. I dette blogindlæg skal vi kigge på reward crowdfunding. Reward crowdfunding er nemlig en supergod måde at rejse penge på - især for virksomheder, som er ved at produktudvikle, men mangler penge og kunder.

 

Hvordan virker det?

Reward crowdfunding - også kaldet belønningscrowdfunding - fungerer ved, at virksomheder, som produktudvikler et nyt produkt, søger støtte til start af en større produktion. Det kan være alt fra en bog til en PancakeBot til noget helt tredje. Rewarden i denne form for crowdfunding er ofte slutproduktet. Det vil altså sige, at de, der bidrager til crowdfundingen, modtager slutproduktet som en af de første. Man kan sammenligne denne form for crowdfunding med en forudbestilling af en vare, som man ellers normalt ville bestille online. Rewardens størrelse afhænger af, hvor stort et beløb man har støttet med. Dvs. at hvis man har støttet med et lille beløb, får man en lille reward, og hvis man har støttet med et stort beløb, får man naturligvis en større reward.

 

Reward crowdfunding er ikke et nyt koncept. I New York i 1885 skulle der for eksempel indsamles penge til at opføre Frihedsgudindens granitpiedestal. Da hverken kongressen eller staten ville donere det manglende beløb, måtte 160.000 bidragsydere donere.  Det lykkedes dem at indsamle det fulde beløb på $100.000 dollars - og dermed betale for opførelsen af Frihedsgudinden.

 

Siden internettet kom til, har reward crowdfunding udviklet sig voldsomt. Det er pludselig blevet nemmere at få støtte fra bidragsydere på tværs af landegrænser, og det er muligt at indsamle meget store beløb. Et eksempel på dette er Kickstarters største projekt: Pebble Times Smartwatch. Projektets mål var på $500.000, men de gik langt over mål - på kun 31 dage indsamlede de over 20 millioner dollars.  

 

Hvem bruger det typisk?

Reward crowdfunding er især for dig, som har udviklet et nyt produkt eller service og søger finansiering til at sætte produktionen i gang.  Nogle projekter har egentlig finansieringen på plads men vælger at bruge denne form for crowdfunding som en ren markedsføringskanal. En reward crowdfunding kampagne kan nemlig skabe stor opmærksomhed omkring det nye produkt og give virksomheden feedback, før produktionen sættes i gang. Dette er en fordel for virksomhederne, da man allerede er sikret en pengestrøm og et loyalt kundesegment inden lanceringen af produktet.

Det praktiske

Da det i Danmark vurderes som et helt almindeligt salg, skal modtageren af pengene betale skat og moms af det indsamlede beløb. Købet indgår under købeloven. Du kan læse mere hos Skat og hos Deleøkonomien.dk.

 

Det er forskelligt om projektindehaveren får pengene, hvis målet ikke nås, eller ej, alt efter hvilken platform man benytter sig af. Det er for eksempel muligt at få udbetalt projektet på platformen Indiegogo, selvom man ikke har nået målet, men ikke på Kickstarter. Husk at overveje nøje, hvilken model er rigtig for dig. Hvis du ikke kan starte produktionen og sende belønninger ud med et lavere beløb end det fastsatte mål, bør du hellere vælge Kickstarter-modellen, hvor du kun får pengene udbetalt, hvis du når det fastsatte mål eller går over det.

 

Selvom man kan rejse mange penge gennem reward crowdfunding, er det ikke helt let - der er en del fodarbejde for projektejerne. Fodarbejdet indebærer bl.a. markedsføring, logistik, kommunikation og budgetplanlægning, og det er ofte nødvendigt at kunne fremvise en funktionel prototype.


Er reward crowdfunding ikke noget for dig, er der heldigvis andre alternativer i crowdfunding verdenen: aktie, donation eller - naturligvis - crowdlending. Er du i tvivl om, hvad du skal vælge, er du velkommen til at kontakte Lendino på 70 270 250 eller på info@lendino.dk.

 

Søg om et crowdfundet lån